I love quilts, especially antique quilts, either applique or pieced,
and I want to share my journeys in quilting !

But, my "Threads and Treasures" sometimes include embroidery, painting, or spinning wool
and weaving
.

It is great that you are visiting, and I hope you feel at home here.
I would love it if you left a comment.

My website is www.janequilter.uk




Saturday 18 February 2012

"Geef woorden aan verdriet........Give sorrow words...."

"Give sorrow words, the grief that does not speak,
whispers the o'er-fraught heart, and bids it break..."
beautiful words written by Shakespeare in Macbeth, and almost from the start very applicable to this quilt full of memories. Around the house are words, all words that mean Balmesh to me. We have experienced so many beautiful and sad things there.
With these words I want to let you share in this piece of Scotland that I loved so much. This quilt is a way of working though these memories.

"Geef woorden aan verdriet, het onverwoorde leed 
fluistert in 't overladen hart, zodat het breekt..." 
mooie woorden geschreven door Shakespeare in Macbeth, en bijna vanaf het begin helemaal van toepassing op deze quilt vol herinneringen. Om het huis staan woorden, allemaal woorden die voor mij Balmesh betekenen. We hebben er zoveel mooie en verdrietige dingen beleefd.
Met deze woorden wil ik je laten meeleven in dit stukje Schotland wat mij zo dierbaar was. Met deze quilt probeer ik het gemis te verwerken.

The letters are celtic, because there was a lot of celtic history in that part of Scotland.
Below the house is the name 'Balmesh', and to the right 'stars'. There was no light pollution, and I have never seen so many stars, especially when I went out in the dark night to shut up the hen-house.
To the left is 'skies', because I often just stood and looked at the beautiful skies, always different...

Het zijn keltische letters, omdat er in dat gedeelte van Schotland veel keltische geschiedenis was.
Onder het huis staat de naam, Balmesh, met rechts 'stars' - 'sterren'. Er was geen lichtvervuiling, en ik heb nog nooit zoveel sterren gezien, vooral als ik 's avonds in het donker het kippenhok op slot ging doen. 
Links staat 'skies' - 'luchten', want ik stond vaak tijden naar de prachtige luchten te kijken, elke keer weer anders.....

To the right of the house you see 'Angus', 'field' and 'change'. I often walked through the fields, they were very important to me. Angus was my special calf, a black Aberdeen Angus, and one of the first to stay on the farm for the first months of his life. I loved feeding and caring for him.

Rechts zie je de woorden 'Angus', 'field' (weiland), en 'change' (verandering - dat woord zal ik de volgende keer uitleggen). Ik liep vaak in de weilanden, dus die waren erg belangrijk. Angus was mijn lievelingskalfje, een zwarte Aberdeen Angus, en ook een van de eersten waar ik voor zorgen mocht.

Even when he was a lot bigger and was in the field, he always came when I appeared....

Zelfs toen hij al een stuk groter was en in het weiland rondliep, kwam hij meteen als ik eraan kwam...

And of course I could not resist, despite my clothes, climbing over the fence.... just for a cuddle....

En dan kon ik het toch niet laten, hoewel ik er niet helemaal op gekleed was, toch even het hek over te klimmen... even knuffelen....
The letters are made from ultrasuede. First I drew the alphabet onto template plastic, and then drew round those on the suede and cut them out.

De letters maak ik van bruin ultrasuede. Eerst heb ik het alfabet overgenomen op template plastic, en daarna omgetrokken op de suede en uitgeknipt. 

It is a very slow and boring job, and it takes far too long, because every letter has to be appliqued on to the background fabric. It makes me feel quite restless...! "Why don't you just glue them on" says my beloved...
But the result is quite good, don't you think?

Het is wel een geduldswerkje en vreselijk saai, en duurt me eigenlijk veel te lang, want elk lettertje wordt op de achtergrond geappliceerd. Ik word er echt kriebelig van...! "Waarom lijm je ze er niet gewoon op" zegt mijn lief.....
Maar het resultaat is toch wel mooi, vind je niet?

Off to carry on with the next two borders....
Have a nice day!

Nu maar weer verder met de volgende twee randen...
Fijne dag!

Jane

24 comments:

Wilma Kuin said...

prachtig geschreven!!
Wat kan onze hobby toch een genezende werking hebben op ons,..
:o)

Marijke said...

Zo'n mooie herinnering!
fijn weekend,
groetjes Marijke

Annelies said...

Mooie woorden van Shakespeare. Wat ziet het er schitterend uit. Ook ik zou de letters appliqueren en niet plakken. Het mag dan misschien meer werk zijn, maar je hebt er wel eer van.

Heleni said...

Mooi Jane. Wat een geweldige herinnering aan je Balmesh.

groet Heleni

ineke said...

Wat een mooie, ontroerende herinnering. Mooie woorden van Shakespeare en mooie woorden van jou om het zo te verwoorden. groetjes ineke

Guusje, said...

Wat wordt hij prachtig, en wat een mooie woorden van Shakespeare. En wat mooi en bijzonder om het zo in herinnering te houden.

Diane-crewe said...

well worth the trouble xx

Dear Jo said...

Het is prachtig. Het verhaal en de quilt!!!!!

Shirley said...

Om er lyrisch van te worden! Prachtig resultaat, het saaie werk van de lettertjes loont wel.

Marloeskreatief said...

Ik vind het zo mooi wat je vertelt en maakt kijk er steeds weer naar uit ,is net een boek met steeds weer een nieuw hoofdstuk fijn weekend in dat mooie land gr marloeskreatief

Robin said...

I love the memories that you share. Balmesh seems like a place of dreams.

Wieke van Keulen said...

Wat een prachtige blog heb je geschreven en wat een mooie quilt heb je ervan gemaakt. Heb je geloof ik een aantal blogjes gemist. Waarom, ik weet het eigenlijk niet. Fijn weekend.

Quilting Moesje said...

Ontroerend en mooi ...
Knap hoor dat je de letters en woorden ... toch zo mooi hebt gemaakt ...
Nog even ...
Succes hoor !
Groetjes,
Simone

Nicola said...

So beautiful. I hav missed your posts lately.

Carolien said...

Het wordt inderdaad wel heel mooi zo en wat een bijzondere quilt wordt dit ...

Groetjes en een fijne zondag, Carolien

Willy said...

Wat een bijzondere quilt is dit voor jou. Hij is ook prachtig. Het is goed te zien dat het met veel liefde wordt gemaakt.
Fijne zondag, lieve groet

annemieke said...

Prachtig blok en de letters zijn heel mooi ondanks het vele werk.

Jasmijn said...

Ik werd er stil van....schitterend

Inge said...

Wat een mooi verhaal! De quilt gaat voor mij, toch een buitenstaander, heel erg "leven" en dat is fijn. Ik ben iedere keer benieuwd naar het vervolg. Dat je daar erg "thuis" was en het nog steeds heel erg mist, is wel duidelijk.

Groetjes,
Inge

Miny said...

Wat een bijzondere herinneringen, je kunt het zo beeldend vertellen. De letters zijn er mooi op geapliceerd dat is wel duidelijk te zien, prachtig.

Groeten Miny

quilting Jeannet said...

Heel erg mooi en aangrijpend verhaal Jane, wat zal dat een mooie quilt worden.( nu maar weer eens kijken of ik de letters overgetypt krijg.......)

Carin said...

Wat mooi om steeds zo te lezen wat deze blokken voor jou betekenen. En je letters zijn prachtig, is dat suede nu wel goed te appliceren eigenlijk?

Annemieke said...

Zo mooi gemaakt en bedacht. Fijn dat je dit kunt gebruiken om herinneringen op te halen en te verwerken denk ik. Je stukjes over de mooie tegelvloer en je buurhondje heb ik ook met plezier gelezen. Het lijkt me een erg mmoie omgeving daar. De paar keer dat ik in Schotland was voelde het ook heel gastvrij en 'gewoon'. Vond de mensen over het algemeen erg vriendelijk en de omgeving erg mooi.
Groetjes
Annemieke

Teresa Rawson said...

The letters are so worth the effort...I know, easy for me to say...I'm not doing them, LOL. This quilt is beyond comprehension...I just had a catch up of posts about it. The detail and the memories stitched into this project make it beyond remarkable!

In stitches,
Teresa :o)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...